Tudnivalók

Bevezető, a polírozás fogalma és folyamata

Ez az iparág és a járműipar is folyamatosan fejlődik, megjelennek új típusú lakkok, festékek, gépek, korongok, paszták, technikák és technológiák. Ez a szakma is mint minden másik megköveteli a folyamatos továbbképzést, tanulást és fejlődést. Szemináriumok, tanfolyamok, önképzés és rengeteg gyakorlás nélkül a tökéletes eredmény megkérdőjelezhető.

1-2 óra alatt mai technológiával lehetetlen elfogadható polírozást végezni, mégis sokan választják ezt az látszólag olcsóbbnak és gyorsabbnak tűnő megoldást segítőkész barátoknál, szomszédoknál. Végül fejüket fogva mégis a szakembernél kötnek ki segítségért. Sajnos az esetek nagyrészében a fényezés már menthetetlen. Gyakran találkozunk kontár kezekből kiadott átégetett, hologramos vagy teljesen elkoptatott lakkréteggel amin ebben az esetben csak az elem teljes újrafényezése segíthet, ami akár több százezer forintos nagyságrendre is rúghat. Vannak esetek ahol ésszerűbb a szakmai tudást és felkészültséget választani, véleményt kérni a visszafordíthatatlan következmények előtt. Ha már megtörtént a baj és még lehetséges, mi készséggel segítünk. Fontolja meg az olyan műhelyek, autószerelők, festők felkeresését is ahol ugyan vállalnak polírozást de nem ez a fő profiljuk. Ne várjunk profi munkát, hiszen ők más szakmában hozzák a maximumot. Gyanus lehet ha a műhely ahol polírozást vállalnak nem rendelkezik excenteres polírozógépekkel ugyanis ezek a gépek a hologrammentes polírozás alapeszközei.

Az esetek többségében a polírozás egy több fázisból álló munkafolyamat. A mai modern autók festékrétege valahol 70-150µm körüli vastagságban kerül felhordásra. A külső lakkréteg 30-50µm a polírozási folyamat 3-10µm-t vesz el korrekciós javításnál, ideális körülmények között. Így látható, hogy a folyamat teljesen biztonságos de csak is hozzáértő kezek között.

Az első fázisban durvább polírozó anyagot használunk, majd a további fázisokban egyre finomabbat, ameddig elérjük a kívánt felületi finomságot. Az első polírozási fázisok célja a felületi egyenetlenségek eltüntetése, mint például a bemélyedések vagy mélyebb karcolások. A polírozás folyamán láthatatlan mikroszkópikus karcolás nyomok maradnak a munkadarab felületén, azonban ezek annyira finomak, hogy szabad szemmel nem láthatóak. A polírozó gépek, paszták, korongok széles választékban állnak rendelkezésre, ahhoz hogy a legkülönfélébb lakkrétegek, festéktípusok is polírozhatóak legyenek. Gyakran találkozunk künönböző stádiumban lévő, eltérő keménységű festékrétegekkel amik mind-mind más bánásmódot igényelnek. A szakember feladata az, hogy eldöntse az adott elem polírozható-e és ha igen mely technikával érhető el a kivánt végeredmény.

Fontos megemlíteni, hogy a felső lakkrétegben található karcok közel 100%-át is el tudjuk tüntetni, viszont ami ennél mélyebb, azokat csak az adott elem újrafényezésével lehet korrigálni.


Az extrém karcos és sérült fényezésen is lehet segíteni, a hibák nagy része eltávolítható. A végeredmény egy teljesen megújult, új állapotú autó lesz.


Dual-Action, DA polírozógépek

A meghajtóegység és maga a korong ezen a polírozógép típuson excentrikus körkörös mozgásban oszcillál, vagyis olyan forgómozgást végez amelynek tengelye nem azonos a megforgatandó test forgástengelyével, azon kívül helyezkedik el. Ez a fajta mozgás sokkal biztonságosabb mert gyakorlatilag lehetetlen túl nagy koncentrált nyomást kifelyteni egy helyen egyszerre. Túl nagy nyomás alkalmazása esetén vagy az élek, sarkok, ívek mentén ahol vékonyabb a festékréteg az oszcilláló mozgás megáll egy kuplungmechanikának köszönhetően ezáltal védve a fényezést a túlmelegedéstől, károsodástól.

Mivel az ilyen típusú gépek egy helyben forgás helyett forogva rezegnek, nem hagynak örvénynyomokat vagy hologramot a fényezésben ha nem a megfelelő pasztát, korongot és technikát használják. Ez a biztonsági funkció rendkívül népszerűvé teszi ezeket a gépeket azoknál, akik egy gépet szeretnének használni, de ugyanakkor félnek az lakk megégésétől vagy a polírozás nyomoktól a felületeken. Viszont számos autótípus megköveteli más gépek használatát is.

Excenteres gépeknek két fajtája van, a biztonsági mechanikával felszerelt szabad forgású melyet közepes vágáshoz vagy fényesítő polírozáshoz ajánlanak. És a kényszerített pályán oszcilláló mozgást végző típus, ami a rótációs és a DA polírozogépek közötti átmenet, használható akár durva karcok biztonságos eltávolítására és makulátlan végeredmény elérésere is.

Napjainkban elterjedtek a 15 és 21 mm excenter dobású gépek, ennek a viszonylag nagy távolságnak köszönhetően egyszerűen felfalják a karcolásokat hihetetlen rövid idő alatt. 2-szer, 3-szor gyorsabban dolgoznak mint a régebbi 5, 8, 9 mm dobású elődjeik. Hátrányuk, hogy ívek, mélyedések, élek körül használatuk viszonylag nehéz de gyakorlott kezeknek gyerekjáték. Ezek a gépek megjelenésükkor teljesen felforgatták a szakmát, hiszen óriási vágóképességük szinte feleslegessé tették a rotációs gépek használatát ugyanakkor a befejező fázisban is utolérhetetlen eredményt produkáltak.

Rotációs Polírozógépek

A rotációs gépekben használt meghajtóegységet közvetlen hajtásnak nevezzük. Ez azt jelenti, hogy a tengely amelyhez a korong-felfogó tárcsa csatlakozik, közvetlen összeköttetésben van a villanymotorral és ezáltal erőteljes forgó mozgást tud végezni. Ez a mozgás tipikusan az óramutató járásával megegyező irányba mozog.Mivel a gép közvetlen meghajtású, rengeteg munkát el tud végezni nagyon rövid idő alatt.

A karcolások eltávolításához ugyebár a felső lakkfelületet csiszolással/polírozással közelíteni kell a karcolás legalsó pontjához. Így halványodnak vagy akár teljesen el is tűnhetnek a felületi sérülések abban az esetben ha a felső lakkréteg elég vastag és a karcolás nem nyúlik át az alatta lévő szín/alapozórétegbe vagy magába a karosszéria fémfelületébe.

A mélyebb sérülések eltávolításához érdemesebb rotációs gépeket használni mert vágássebességben és képességben könnyedén megelőzik excenteres hajtású társaikat. Használatuk kevésbé biztonságos avatatlan kezek között, hatékony kezelésük rengeteg előzetes gyakorlást követel.

Az autómosás rejtelmei

Bármennyire is hihetetlen a fényes és karcmentes autó vagy legyen az bármilyen lakkozott-festett felület legnagyobb ellensége maga a mosás és az azt követő törölgetés. Egyszerű a képlet, ha nem mossuk nem karcololódik! De..

a tiszta autó az ápoltság és az igényesség egyik mércéje de fontos, hogy mindig az ápoltságon és nem az értéken van a hangsúly. Korántsem mindegy, hogy ezt az ápoltságot milyen úton, mosási technológiával és ráfordítással érjük el. Fontos, hogy használjunk minőségi és főként autóipari termékeket mert meglehet, hogy a konyhai dörzsi-szivacs hatékonyan távolítja el a bogármaradványokat a motorháztetőről de szárítás után nem fogunk örülni a látványnak.

Minden autókozmetikai művelet alapja egy rendes, minden részletre kiterjedő mosás. Érdemes gyakran és alaposan mosni autóinkat, hogy megóvjuk a téli sós latyak, bogarak, fagyanta, madárürülék és egyéb káros anyagok hatásaitól. Meg sem említeném, hogy az autójára igényes ember az jó messze kerüli a gépi mosót mert lehet, hogy látszólag tisztára mos ami persze koránt sem az de mindemellett szinte visszafordíthatatlan károkat, karcokat, mattulást okoz a fényezésen. A kefék sörtéi mint a drótkefe fejtik ki hatásukat a felületen, oda-vissza, körbe-körbe masszírozzák át a felületet gyönyörűen bemarva a por és homokszemcséket.

Ha rászántuk magunkat akkor első lépésként tehát keressünk egy árnyékos helyet, igyekezzünk a reggeli vagy az esti órákban autót mosni. Napsütésben a keréktisztító megmarhatja a felniket, a sampon meg rászárad a fényezésre.

Szükségünk lesz két vödörre, az egyik a samponos víznek a másik pedig öblítésre. Kell még mikroszálas mosókesztyű (a mikroszálakról lentebb olvashatunk), felnitisztító puha és erős kefékre, felnitisztító szerre, előmosóra (ha óhajtjuk), pH semleges autó!samponra. Felejtsük el a mosogatószert mert olyan helyekről is kioldhatja a zsírokat ahol igazán fontos lenne pl: ajtózsanérok, sérült gumiharang mögötti csuklók, csapágyak és nem utolsó sorban a waxok legfőbb ellensége is. Szükségünk lesz még üvegtisztítóra és mikroszálas kendőkre (a viledát és a szarvasbőrt ugyancsak felejtsük el hiszen ezek nem elnyelik a felszínen maradt koszt hanem tologatják maguk előtt, így okozva milliónyi kis karcolást a fényezésen). És ne feledjük az autón lévő karcok 90%-át mi magunk okozzuk helytelen mosási és szárazolási technikával.

Ha előmosót használunk, permetezzük az autóra és hagyjuk hatni pár pecig. Ez azért kell, hogy fellazítsa a fentebb említett szennyeződéseket és csökkentse a felszínen maradt port, koszt mert ezek tologatása mosási karcokat okozhat. Ha nincs előmosónk erős vízsugarat is használhatunk bár ez önmagában kevésbé lesz eredményes. A gyártó által megadott várakozási idő után alaposan öblitsük át a karosszériát.

Következzenek a felnik de szigórúan ha már lehültek mert a felnitisztítók tartalmazhatnak savakat és ezek gyors párolgáskor megmarhatják a felületet. Króm, magnézium felniken ne használjunk savas szereket! A felniket alaposan öblitsük le majd a tisztítószert permetezzük a felületre és pár percig hagyjuk hatni. Makacsabb szennyeződéseknél használhatunk különböző felületű és hosszúságú keféket. Ne feledjük el a gumiabroncsok oldalfalát és a kerékjárati ívek tisztítását sem.

Ezután következhet a samponos mosás. Egy nagy 10-15 literes vödörben keverjünk jól habzó samponos keveréket, a másik vödrünket pedig töltsük fel tiszta vízzel. Az egyik a mosáshoz a másik pedig az öblítéshez fog kelleni így megelőzhetjük a szennyeződések újra felhordását a felületre ezzel csökkentve a karcok kialakulását. Elemenként haladjunk, értelemszerűen fentről lefelé mert az autók alja általában szennyezettebb. Minden elem után öblítsük ki a tisztavizes vödörben a mosókesztyűt, csavarjuk ki majd a samponosból hordjuk fel ismételten a tisztítószert a karosszériára. Figyelem soha ne nyomjuk rá a szivacsot, ne használjunk körkörös mozdulatokat és minél gyakrabban öblítsük ki a kesztyűt.

Mosás után alaposan öblitsük le az autót bő vizzel, hagyjuk a vizet pár percig lecsepegni majd tiszta mikroszálas, jó nedvszívó törölközőkkel töröljük szárazra a felületet, kerülve itt is a körkörös mozdulatokat. Ne feledjük az ajtófalcok és a felnik áttörlését sem az erre a célra való tisztítókendőkkel. A vizlehúzó penge sem a legjobb barátunk hiszen a fennmaradt durvább porszemeket szépen belehúzhatjuk a fényezésbe csodaszép karcokat okozva.

Utolsó simításként jöhet az ablaktisztítás majd a gumi és a műanyag elemek ápolása. A kerekek ápolásánál mellőzzük a spray állagú ápolószereket mert ezek nagy része a sárvédőíven, felnin és féktárcsákon szokott kikötni.

Ha mindezekkel a lépésekk megvagyunk és rendszeresen ezt a technikát alkalmazzuk akkor nagymértékben hozzájárulunk autónk állapotának megőrzéséhez és mindig szép tiszta, igényes gépjárművel közlekedhetünk. Amennyiben szeretnénk ezt a ragyogást tovább és tartósabban megőrizni elgondolkodhatunk felületvédelemről. Ebbe a kategóriába tartoznak a waxok, sealentek és egyéb "kerámia" tartalmú bevonatok.

Viszont ha rendszeresen elbotlunk vagy az előző tulaj gyakran elbotlott a tiszta autóig vezető úton lévő buktatókban és nem tetszik az amit a fényezésre pillantva látunk, akkor megfontolhatjuk az autókozmetikázást és polírozást mint egy összetett folyamatot ami nem más mint a beágyazódótt, lerakódott szennyeződések eltávolítása, mikro vagy egyéb nagyobb karcolások kicsiszolása a felületből.

Fontos, hogy minden ilyen lépés előtt kérjük ki szakember véleményét hiszen nem minden felület polírozható biztonságosan és avatatlan kezek gyakran okozhatnak a már meglévőknél nagyobb károkat is.

Ha ilyen a fényezésünk akkor van mit csiszolni a technikánkon


Tisztítógyurma

Az autókozmetikai tisztítógyurma a tökéletes megoldás az apró szennyeződések eltávolítására járműve felületéről. Autójának fényezése számtalan különböző forrásból érkező festékkárosító hatásnak van kitéve és egyes esetekben ezek akár korróziót is létrehozhatnak a nem kezelt felületeken. Az autókozmetikai gyurma biztonságosan, bármilyen csiszolóanyag használata nélkül, gyengéden távolítja el a felület pórusaiba ágyadózott szennyeződéseket mint fémpor, festékköd, méh és madárürülék, kátrány, fagyanta, korábbi waxmaradvény, egyéb károsító anyagok és tökéletes felszínt eredményez az autótisztítás következő lépéséhez.

A gyurma megragadja és kirántja a fényezésből a mikroszkópikus részecskéket, amivel egy ultra-finom, tükörsima felületet eredményez polírozás előtt. A kezelés után látványosabb, élettel telibb lesz a fényezés.

Néhány éve megjelentek a szintetikus gyurmák, korongok, kesztyűk, törlőkendők melyek ugyanazon a nanotechnológiás textúrált gumirétegen osztoznak. Használatuk gyorsabb, egyszerűbb és gazdaságosabb mint korai változatuk. Itt a szennyeződés nem magában a gyurmatestben gyűlik össze hanem a síkosítóként használt folyadékban így az egy egyszerű letörléssel könnyedén eltávolítható.

Mikroszálas törlőkendők

A takarításban 20 ével ezelőtt kezdett elterjedni és persze mint sokminden mást ezt is a távolkeleten találták fel.

A mikroszál szabad szemmel szinte nem is látható vékony szerkezet, akár 1 gramm súlyú anyagból 10 km-nyi szál is készíthető. A szálak poliészter és poliamid keverékből állnak, bennük millió ék alakú keresztmetszet van ami jelentősen növeli azok felületét. "Működés" közben hatékonyan megragadják és magukban tartják a szennyeződéseket. Sokan még mindig szarvasbőrt vagy egyszerűen levetett régi pólókat, törölközőt használnak. Sajnos ezek a szerkezetileg egyszerű anyagok nem szívják magukban a szennyeződést csak görgetik maguk előtt így okozva mikro-karcolásokat a fényezésen. Nedvesen és szárazon is használható, pozitiv tulajdonsága, hogy nem bolyhol vagy szöszöl mindemelett kitűnő nedvszívó képességű és hypoallergén, minden típusú felületen biztonságosan használható.

Sose nyomjuk vagy erőltessük a mikroszálas kendőt a felületre!

Az új kendőket érdemes első használat előtt kimosni öblítő és fehérítő nélkül mert ezek összetapaszthatják a szálakat és csökken a hatékonyságuk. Mosáskor ne keverjük a többi mosnivalóval mert a más anyagokból származó szöszök beragadnak a mikroszálak közé. Szárítógépet ne használjunk és mosáskor is figyeljünk az alacsony hőmérsékletre. Szárazoláskor az előre nedvesített kendő sokkal jobban szív és emellett minimálisra csökken a karcolás kialakulásának veszélye, viszont ha túl vizes veszít hatékonyságából. Ha nem túl szennyezett, egy alapos kicsavarás után ismét használható. Ideális körülmények között 1-2 évig is jó állapotban marad és 4-500 mosást is kibír.

Minőségét GSM egységben mérik. Gramm per négyzetméter, minél magasabb a szám annál puhább, magasabb nedvszívó képességű, szálhosszúságú az anyag. Készülnek kendők kifejezetten polírozáshoz, waxoláshoz, üvegfelületekre, szárazoláshoz, takarításhoz, törölgetéshez és egyéb feladatokhoz.


A madárürülék veszélyei

A madarak ürüléke erősen savas kémhatású és rendkívül gyorsan száradó anyag. Savassága miatt könnyedén képes kárt tenni a lakkrétegben és beszáradt állapotban sokkal nehezebb eltávolítani mint ha azonnal cselekednénk.

Szinte mindig tartalmaz homokot vagy apró szemcséjű kavicsot így ha szárazon dörzsöléssel próbálkozunk azonnal kárt tehetünk a fényezésben.

Friss állapotában a legjobb ha egy nedves mikroszálas kendővel óvatosan letöröljük viszont száraz állagában kicsit komolyabb a feladatunk. Mindig tartsunk víz vagy víz/ecet keveréket és mikroszálas kendőt az autónkban. Addig nedvesítük vízzel madárpiszkot míg az teljesen fel nem puhul, ha makacsabb akkor egy nedves kendőt akár hosszabb ideig is rajta hagyhattunk áztatásként a lényeg, hogy teljesen képlékeny legyen.

Fontos, hogy száraz zsebkendővel, késsel, jégkaparóval ne próbáljuk meg eltávolítani!

Ha mégis kárt okoz a lakkrétegen egy kisebb helyi polírozással a karcolások és a savas ürüléknyom általában könnyedén eltávolítható.


Ford Escort mk6

Lexus IS300

BMW 6/F12

Jaguar F-TYPE